تماس با ما

بهترین جایگزین قند و شکر برای چای

بهترین جایگزین قند- چای رو با چی بخوریم

سرفصل‌های مطلب

چای یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌های گرم در ایران و جهان است. ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم چای را به همراه قند و شکر و مواد غذایی شیرین مصرف کنیم. همانگونه که می‌دانید قند برای سلامت ما بسیار مضر است. بهترین روش برای نوشیدن چای این است که آن را بدون هیچ گونه شیرین کننده و تنقلاتی بنوشید. اما اگر نمیتوانید چای را بدون شیرینی و تنقلات بنوشید در اینجا بهترین جایگزین‌های قند و شکر برای خوردن در کنار چای را بررسی می‌کنیم.

چرا باید قند را خوراکی های دیگر جایگزین کنیم؟

قند و شکری که ما مصرف می‌کنیم اغلب از نیشکر و چغندر قند به دست می‌آید. چقدر قند و نیشکر هر دو از مواد غذایی طبیعی هستند، اما چه می‌شود که این مواد طبیعی و مفید برای بدن به یک ماده مضر تبدیل می‌شود؟

برای تولید قند و شکر بر روی مواد اولیه که همان چغندر قند و نیشکر هستند فرایندهای بسیار زیادی انجام می‌شود. در این فرایند تمام مواد مفید آنها حذف شده و فقط ساکاروز که قند آن است باقی می‌ماند.

در این فرایند بسیار مضر ویتامین‌ها مواد معدنی فیبر و هرچه که برای بدن مفید است حذف می‌شود و محصول نهایی یک قند ساده است.

مصرف قندهای ساده عوارض بسیار زیادی برای بدن دارد.  از مهم‌ترین عوارض آن می‌توان به چاقی و دیابت اشاره کرد که امروزه گریبانگیر بسیاری از مردم جهان شده است.

عوارض مصرف قند - دیابت

مصرف قند و شکر که از قندهای ساده هستند میزان قند خون را به سرعت افزایش می‌دهد. در نتیجه بدن میزان انسولین بسیار زیادی تولید می‌کند، این باعث مقاومت و عادت کردن بدن در برابر انسولین می‌شود و انسولین کارایی خود را از دست می‌دهد.

وقتی که انسولین کارایی خود را در برابر قند خون از دست می‌دهد قند خون بالا می‌رود و بدن راهکاری برای پایین آوردن آن ندارد که این می‌شود همان دیابت نوع ۲ که بسیاری از مردم جهان به آن مبتلا شده اند.

چه کنیم که به عوارض مصرف قند دچار نشویم؟

بهترین راه برای در امان ماندن از عوارض مصرف قند، جایگزین کردن آن با مواد غذایی طبیعی و شیرین است. باید به این نکته نیز توجه کنید که تمام مواد غذایی شیرین نیز مقداری قند دارند و نباید در مصرف آنها زیاده‌روی کنید. نکته مثبتی که این خوراکی‌ها نسبت به قند و شکر دارند این است که با سرعت کمتری جذب بدن می‌شوند و باعث بالا رفتن سریع قند خون نمی‌شوند و بسیاری از مشکلات مصرف قند ساده را برای شما به وجود نمی‌آورند.

چای را با چی بخوریم ؟

چای را با چی بخوریم؟

حال که از مضرات بسیار زیاد مصرف قند و شکر آگاه شدیم، این سوال پیش می‌آید که به جای قند، چای را با چی بخوریم؟ در اینجا به بهترین جایگزین های قند می‌پردازیم که می‌توانید از آنها در کنار چای و سایر نوشیدنی‌های تلخ مانند قهوه استفاده کنید.

نکته بسیار مهمی که در مصرف چای باید بدانید این است که بهتر است چای را داغ مصرف نکنید و اجازه دهید دمای آن پایین بیاید این کار دو مزیت دارد.

  • قند و تنقلات کمتری در کنار آن مصرف می‌کنید
  • ویتامین‌ها و خواص خوراکی‌ها حفظ می‌شود

خرما

یکی از محبوب‌ترین تنقلاتی که در کنار چای استفاده می‌شود خرماست. خرما علاوه بر اینکه میوه‌ای شیرین و خوشمزه است فواید بسیار زیادی نیز برای بدن دارد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که بهتر است خرما را جایگزین قند و شکر کنیم این است که به دلیل وجود فیبر در این میوه، قند آن با سرعت بسیار کمی جذب بدن می‌شود و قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهد.

خرما منبع بسیار خوبی برای تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است و مصرف آن به صورت روزانه توصیه می‌شود. بهتر است خرما را با چای بسیار داغ نخورید و اجازه دهید جای شما به دمای مناسبی برسد تا خواص آن کم نشود.

در مطلب خواص چای خرما بیشتر به خواص و مضرات خوردن خرما با چای پرداخته‌ایم یشنهاد می‌شود حتماً این مطلب را بخوانید.

نکته مهمی که در مصرف خرما به همراه چای بهتر است به آن توجه کنید نوع خرمایی است که استفاده می‌کنیم. برای مصرف در کنار چای سعی کنید از خرماهایی که دانه‌های ریز دارند استفاده کنید که قند و کالری کمتری داشته باشند مانند خرمای زاهدی و خرمای خاصویی که کوچک‌ترین خرمای ایران است.

انجیر خشک

انجیر خشک نیز یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای برای مصرف در کنار چای است. این میوه خشک مانند خرما نه تنها ضرری برای بدن ندارد بلکه دارای خواص بسیار زیادی نیز می‌باشد. 

به طور مثال انجیر خشک کمک زیادی به سلامت و عملکرد دستگاه گوارش می‌کند. از قدیم این میوه را به برای جلوگیری و همچنین درمان بیماری‌های دستگاه گوارش مانند یبوست استفاده می‌کنند و در طب سنتی نیز خواص بسیاری برای آن آورده شده است.

توت خشک

توت خشک نیز مانند موارد بالا دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است که سرعت جذب قند در بدن را پایین می‌آورد و به سرعت قند خون شما را بالا نمی‌برد. همچنین توت خشک دارای مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی مانند آهن است می‌تواند به حفظ سلامت بدن شما کمک کند.

کشمش و مویز

کشمش نیز یک جایگزین بسیار مناسب برای قند است. شما می‌توانید انواع کشمش را در کنار چای مصرف کنید و از چای خود لذت ببرید بدون این که ضرری برای بدن شما داشته باشد.

مزیت کشمش نسبت به سایر تنقلاتی که در اینجا معرفی کردیم این است که دانه های کشمش بسیار کوچک تر هستند و با خوردن هر هر دانه از آن قند کمتری وارد بدن می‌شود.

شیره خرما

شیره خرما و انگور

هرچند شیره خرما و شیره انگور هم از حرارت دیدن خرما و انگور به دست می‌آیند و یک ماده غذایی فرآوری شده هستند و تمام خواص خرما و کشمش را ندارند اما نسبت به قند و شکر سالم‌تر هستند. از این دو می‌توانید به مقدار کم برای شیرین کردن مواد غذایی و چای استفاده کنید.

شیره خرما و انگور به راحتی در چای  آب گرم حل می‌شوند و می‌توانید از آنها در تهیه چای شیرین استفاده کنید.

شیره خرما درصدی از خواص خود خرما را دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای شکر باشد. شیره خرما یکی از محصولات پرطرفدار ماست و می‌توانید از لینک شیره خرما خانگی آن را تهیه کنید.

عسل

یکی از گزینه‌های بسیار مناسب برای شیرین کردن چای عسل است. اما باید توجه کنید که نباید عسل را به چای داغ اضافه کنید زیرا این کار علاوه بر اینکه خواص عسل را از بین می‌برد ممکن است مواد مضری نیز تولید کند. اجازه دهید چای شما به دمای زیر ۶۰ درجه برسد و سپس به آن عسل اضافه کنید.

 عسل طبیعی یکی از مواد غذایی بسیار مغذی و مفید برای بدن است به شرطی که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید زیرا درصد زیادی از آن را قند تشکیل میدهد. همچنین عسل دارای شاخص گلیسمی نسبتا بالای 58 است که برای افراد مبتلا به دیابت مناسب نیست. در خرید عسل سعی کنید از فروشندگان معتبر عسل را تهیه کنید که یک عسل طبیعی و بدون دستکاری را مصرف کنید.

میوه خشک

میوه‌های خشک

ایران یکی از تولیدکنندگان مهم میوه‌های خشک است. میوه خشک را می‌توانید از فروشگاه ها خرید کنید یا خودتان در منزل تهیه کنید. 

برگ استویا

گیاه استویا که بومی آمریکای جنوبی است دارای برگ‌هایی بسیار شیرین است.  از گیاه استویا برای شیرین کردن غذاها داروها استفاده می‌شود. برای شیرین کردن چای کافیست چند برگ از آن را در قوری چای بیندازید. 

اضافه کردن استویا به غذا هیچ کالری به آن اضافه نمی‌کند، همچنین باعث بالا رفتن قند خون نیز نمی‌شود. در برخی کشورهای جهان نگرانی‌هایی در مورد عوارض مصرف استویا وجود دارد و استفاده از آن در صنایع غذایی ممنوع است. با این حال این شیرین کننده توسط FDA تایید شده است و مصرف متعادل آن خطری برای سلامتی ندارد. زنان باردار و شیرده نباید از این شیرین کننده استفاده کنند. (منبع)

نظر شخصی: بهتر است به جای استویا از موارد دیگری که در اینجا معرفی کرده‌ایم استفاده کنیم مصرف به اندازه این مواد غذایی علاوه بر اینکه برای بدن ما هیچ ضرری ندارد مواد مغذی مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

جمع بندی

در اینجا به اهمیت جایگزین کردن قند با مواد غذایی سالم تر پرداختیم و بهترین جایگزین های آن را معرفی کردیم.

توجه کنید که تمام مواد غذایی شیرین دارای قند هستند اما یکی از نکات مهمی که در خوراکی های قندی وجود دارد این است که سرعت بالابردن قند خون در آنها چگونه است. از بین مواردی که در اینجا معرفی کرده ایم خرما و انجیر خشک و توت خشک بهترین تنقلات برای مصرف در کنار چای هستند.

اگر به خرما علاقه مند هستید و می‌خواهید خرما را جایگزین قند کنید، می‌توانید بهترین خرماها را با قیمت بسیار مناسب از بوشهر و جنوب ایران تهیه کنید. برای مشاهده محصولات و قیمت ها روی لینک خرید خرما کلیک کنید.

17 پاسخ

  1. همه میدانیم که نه دانسته های ما خیلی بیشتر از دانسته های ما می باشد در اهمیت قند همین بس که خوراک مغز ما فقط قنده دوستان من هر چه دلتان کشید بخورید فقط زیاده روی نکنید وتنرک داشته باشید عذر میخوام تحرک داشته باشید

  2. سلام.
    تمام حرفها صحیح و عالی، اما تنقلاتی که از آنها نام برده شده، آنقدر گران هستند که مدتهاست از سفره ی ما حذف شدنده اند!!!

    1. بله درست میفرمایید. البته خرما رو می‌تونید به قیمت‌های مناسب از جنوب سفارش بدین از اینجا می‌تونید قیمت های خرما رو ببینید

  3. درود به هموطنان بوشهری عزیز به ویژه تولیدکنندگان نخل و خرما ، خدا پشت و پناهشان باشد محصولشان پربرکت تن شان سالم باد

    1. لیلی و مجنون شیرین و فرهاد لورل و هاردی و… قند و چای دویار جداناشد کی میتونه باچائی خرما انجیر توت و بخوره عزیزم برو دوره قدیم که چه صفا داشت چای قند پهلو

  4. البته بنده که قند اصلا دوست ندارم گاهی چای را خالی میخورم گاهی هم با عسل ولیکن اکثر اوقات خوندم میگن چای را باخرما و توت و کشمش نخورین حالا شما میگین بخورین . ولی تا بحال با شیره نخوردم . این پیشنهادتونو .
    انجام بدم تا ببینم

    1. قطعا بهترین گزینه این هست که چای رو تلخ بخوریم. مشکلی نداره چای رو با این خوراکی ها بخورید فقط ممکنه مقداری از خواص این خوراکی ها مانند آهن کمتر جذب بدن بشه. به هر حال اگه عادت دارید به همراه چای قند مصرف کنید بهتره بجای قند مواد غذایی سالم تر مصرف کنیم.

  5. عناب بهترین است من سالهاست استفاده میکنم و ذائقه ام عوض شده و دیگه تمایلی به خوردن قند یا شکر و نبات ندارم

  6. سلام از مطالب خوب این سایت لذت بردم نمیدونستم شکر این قدر بد هست آخه چرا موادهای مفید شکر رو حذف میکنن😡😫🤔به هر حال الان که فهمیدم دیابت اینطوری شکل میگیره حالم از قند به هم میخوره از این به بعد قند ممنوع منم توصیه میکنم چیزهای دیگه ای بخورین که قند بدن رو تامین کنین!راستی یه سوال بعضی اوقات شده با فعالیت یا صدمه کوچک قند خون ناگهانی افت کنه؟یعنی ربط داره به مقاومت انسولین؟

    1. ممنون از وقتی که گذاشتین. در مورد این صدمه باید با پزشک متخصص صحبت کنید. مقاومت به انسولین باعث میشه در صورتی که قند خون بالا بره بدن نتونه قند رو به سلول‌ها ببره و مصرفش کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ورود به خرمایی

هنوز ثبت نام نکرده‌اید؟

لوگو خرمایی
ثبت نام در خرمایی
ایمیل
نام
رمز ورود