تماس با ما

خرما در رژیم لاغری

سرفصل‌های مطلب

برای بسیاری افراد که مشکل اضافه وزن دارند و سعی در کاهش وزن دارند این سوال پیش می‌آید که چه غذاهایی باید بخورند و چه غذایی نخورند. در این مطلب به فواید خرما در رژیم لاغری می‌پردازیم. از آنجایی که خودم هم دچار اضافه وزن هستم و به خرما علاقه‌ی زیادی دارم تحقیقات زیادی در مورد مصرف خرما در انواع رژیم‌های غذایی انجام داده‌ام و نتایج این تحقیق را در اینجا بیان می‌کنم.

چرا خرما برای لاغری مفید است؟

خرما داری کالری بالایی است، اما کالری بالای خرما شما را فریب ندهد. در مطلب آیا خرما چاق میکند بیشتر به تاثیر خرما در وزن پرداخته ایم. هر 100 گرم خرما از 150 تا حدود 300 کالری انرژی دارد ( کالری انواع خرما را در اینجا ببینید). خرما با وجود این که میزان قند و کربوهیدرات بالایی دارد شاخص گلیسمی پایینی دارد. به این معنی که قند خرما با سرعت بسیار پایینی جذب می‌شود و به آرامی قند خون را بالا می‌برد. این ویژگی خرما برای جلوگیری از چاقی مفید است.

این شاخص گلیسمی پایین احتمالا بخاطر میزان فیبر خوراکی بالا در خرما است.

چرا ما چاق می‌شویم؟

بیایید ابتدا دلیل چاق شدن را بررسی کنیم و بدانیم چرا چاق می‌شویم؟ احتمالا شما هم مثل من(قبلا) فکر میکنید که میزان کالری مصرفی زیاد تنها دلیل چاق شدن ما است. اما طبق تحقیقات انجام شده یک عامل بسیار موثر برای چاق شدن بالا بودن میزان انسولین در خون است.

انسولین در بدن ما چه می‌کند؟ بالا رفتن میزان قند خون می‌تواند اثرات بسیار مخربی در بدن به جا بگذارد. بدن برای جلوگیری از آسیب به ارگان‌ها راه حلی به هورمون انسولین دارد. وقتی انسولین آزاد می‌شود قند خون به سرعت وارد سلول‌های بدن می‌شود و تبدیل به گلیکوژن و چربی می‌شود. اینگونه بدن از قند به عنوان سوخت برای تامین انرژی استفاده می‌کند.

همچنین بالا رفتن میزان انسولین در بدن روی بافت‌های چربی اثر می‌کند و استفاده از چربی به عنوان سوخت بدن را متوقف می‌کند. در صورت نبودن یا کمبود انسولین در خون بدن از چربی به عنوان سوخت استفاده می‌کند.

با توجه به مواردی که بیان شدن بالا بودن انسولین دو اثر روی چاقی می‌گذارد:

  1. قند خون را به چربی تبدیل می‌کند
  2. استفاده از چربی به عنوان سوخت را متوقف می‌کند (منبع)

بنابراین بالا بودن میزان انسولین خون یک عامل مهم برای چاق شدن و چاق ماندن ماست. پس برای لاغر شدن باید غذاهایی بخوریم که قند خون را به سرعت افزایش نمی‌دهند و در نتیجه انسولین در خون ما بالا نمی‌رود.

خرما یکی از مواد غذاییست که میزان قند بالایی دارد اما قند آن به سرعت جذب نمی‌شود و بنابراین میزان انسولین خون را بالا نمی‌برد و در نتیجه باعث چاقی نمی شود. شما می توانید خرما را جایگزین سایر مواد قندی ساده مانند نان و یا قند و غذاهای شیرین کنید اما توجه کنید این مزایای خرما تا زمانی است که آن را به اندازه مصرف کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.

خرما از پرخوری جلوگیری می‌کند

خرما به دلیل داشتن محتوای فیبر بالا خیلی زود شما را سیر می‌کند و همچنین به دلیل این که به آرامی جذب می‌شود برای چندین ساعت احساس گرسنگی ندارید.

خرما در رژیم فستینگ

خرما در رژیم فستینگ

رژیم فستینگ یکی از بهترین روش‌هاییست که می‌‌توانید برای کاهش وزن و همچنین کنترل میزان قند خون و کاهش انسولین در خون از آن بهره ببرید. این رژیم تا حد زیادی شبیه روزه داری در ماه رمضان است با این تفاوت که شما در نوشیدن آب و نوشیدنی های بدون کالری مانند چای و قهوه و انواع دمنوش آزاد هستید.

به طور مثال می‌توانید 16 ساعت روزه بگیرید و 8 ساعت غذا بخورید. یا حتی می‌توانید برای شروع این رژیم 12 یا 14 ساعت روزه بگیرید. بسته به آمادگی بدن شما می‌توانید ساعات روزه داری را کمتر و بیشتر کنید.

در رژیم فستینگ یا روزه داری بیشتر بر زمان خوردن غذا تاکید می‌شود و نوع غذا و مقدار غذایی که می‌خورید زیاد اهمیتی ندارد. بنابراین در این نوع رژیم می‌توانید هر غذای سالمی به خصوص خرما را مصرف کنید. می‌توانید خرما را جایگزین قندهای ناسالمی کنید که قبل از این مصرف می‌کردید، یا حتی خرما را جایگزین نان و برنج سفید کنید ( بسیار سالم تر از این دو است).

همان گونه که گفتیم قند خرما به آرامی جذب می‌شود و برای مدت زیادی انرژی بدن را تامین می‌کند. در رژیم فستینگ هدف ما این است که با تمام شدن قند خون و پایین آمدن میزان انسولین بدن شروع به چربی سوزی کند. بنابراین سعی کنید در وعده آخر از کربوهیدرات‌های مانند نان و خرما استفاده نکنید تا بدن شما زودتر چربی سوزی را شروع کند.

یکی از اهدافی که برای رژیم روزه داری در نظر گرفته شده کاهش مقاومت به انسولین است که بخاطر عادات غذایی ناسالم ما مانند خوردن دائم و خوردن قندهای ساده به وجود می‌آید. اگر مقاومت به انسولین از حدی بالاتر رود می‌گوییم شخص به دیابت نوع دو مبتلا شده است. برای کاهش مقاومت به انسولین ما دو نکته را باید رعایت کنیم :

  1. ساعاتی از روز هیچ گونه غذای جامد و دارای کالری مصرف نکنیم
  2. غذاهای مصرفی حاوی کربوهیدرات و قند، به سرعت قند خون را بالانبرند

خرما یکی مواد غذایی است که علاوه بر این که قند و کربوهیدرات زیادی دارد به سرعت قند خون را بالا نمی‌برد.

خرما در رژیم کتوژنیک

رژیم کتوژنیک یکی از رژیم‌های غذایی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این رژیم بیشتر کالری مورد نیاز بدن از خوردن چربی‌های سالم تامین می‌شود. در رژیم لاغری کتوژنیک مصرف قند و کربوهیدرات بسیار محدود می‌شود. این رژیم مزایای زیادی برای بدن دارد اما در کنار این مزایا ممکن است به دلیل مصرف زیاد چربی مشکلاتی مانند بالا رفتن کلسترول خون و سنگ کلیه ایجاد کند.

برای استفاده از این رژیم حتما با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.

آیا مصرف خرما در رژیم کتوژنیک مجاز است؟

همان گونه که گفتیم در رژیم کتوژنیک مصرف کربوهیدرات ها بسیار محدود می‌شود ( 20 تا 50 گرم در روز). مصرف خرما در رژیم کتوژنیک بستگی به این نکته دارد که در رژیم شما مصرف چند گرم کربوهیدرات مجاز است. اگه محدودیت کمتری در مصرف کربوهیدرات دارید خرما را می‌توانید در برنامه غذایی خود جای دهید.

به طور مثال هر عدد خرمای خاصویی بدون هسته حدود 4 گرم است که حدود 3 گرم آن را کربوهیدرات تشکیل میدهد (این برای انواع مختلف خرما متفاوت است). حال این تصمیم با شماست که می‌خواهید چند گرم از کربوهیدرات مجاز خود را به خرما اختصاص دهید.

بهترین کاربرد خرما در این نوع رژیم رفع احساس نیاز به شیرینی است. خرما را جایگزین شیرینی های ناسالم در رژیم غذایی خود بکنید.

مقدار مصرف خرما در رژیم لاغری

مقدار مصرف خرما در رژیم لاغری به نوع رژیم شما و مقدار مجاز کالری و قند مصرفی شما بستگی دارد. به طور مثال در مثال در رژیم هایی کتوژنیک که مصرف قند و کربوهیدرات بسیار پایین است شما می توانید تا 15 گرم خرما در روز مصرف کنید. برای سایر رژیم ها که محدودیت زیادی برای کربوهیدرات و قند ندارند این مقدار می‌تواند 30 تا 40 گرم هم باشد.

شاید این سوال برای شما نیز پیش آمده باشد که در رژیم لاغری چند عدد خرما بخوریم. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید این است که شما از چه خرمایی استفاده میکنید. وزن خرماها از 4 گرم تا حدود 20 گرم متفاوت است. به طور مثال خرمای خاصویی که خرما بسیار کوچکیست وزنی حدود 5 گرم دارد اما خرمایی مثل مجول هر عدد حدود 25 گرم وزن دارد.

برخی رژیم های مضر برای سلامتی

برخی از رژیم غذایی هستند که فرد در آنها انواع مواد غذایی را حذف می‌کند و فقط یک یا چند ماده غذایی خاص را مصرف می‌کند. باید بگوییم که تمام این نوع رژیم‌ها صرف نظر از این که شما چه ماده غذایی را مصرف می‌کنید برای بدن مضر است. زیرا در این روش‌ها بسیاری از مواد غذایی مورد نیاز بدن تامین نمی‌شود. بطور مثال برخی رژیم غذایی زیر را توصیه می‌کنند که بسیار مضر و ناکارآمد هستند:

  • رژیم خرما و شیر
  • رژیم خرما و گردو
  • رژیم خرما و بادام
  • رژیم خرما و آب
  • رژیم خرما و ماست
  • و ….

به طور کلی هر رژیمی که شما محدود به مصرف فقط چند نوع ماده غذایی خاص کند کارایی کافی را ندارد و می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن شما وارد کند.

جمع بندی

در اینجا به فواید و کاربردهای خرما در رژیم لاغری پرداختیم. شما در انواع رژیم‌ها می‌توانید به صورت محدود از خرما استفاده کنید و آن را جایگزین شیرینی‌های ناسالم و بدون خاصیت کنید.

اگر به خرما و سایر محصولات سالم جنوب ایران علاقه دارید و می‌خواهید آنها را با بهترین کیفیت و قیمت مناسب تهیه کنید حتما از صفحه خرید اینترنتی خرما در فروشگاه ما دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس
ورود به خرمایی

هنوز ثبت نام نکرده‌اید؟

لوگو خرمایی
ثبت نام در خرمایی
ایمیل
نام
رمز ورود